Brand identity

Since 1877, FNM has always been ahead of its time, putting people, the environment and innovation at the centre of its work. The new logo is a tangible visual sign of the Group's identity, which is focused on innovation, communication and sharing.

Historic posters

Un treno nero ad inizio '900 solca il territorio lombardo, con uno sfondo disegnato a matita rappresentante i laghi e le montagne. Il cielo è nero, sormontato dalla scritta bianca Ferrovie Nord Milano
Un treno con una coda di carpa solca un mare di colore blu. Uno slogan in diagonale chiama - Pescatori, il Ticino vi attende. Poster di Carlo Dradi.
Un omino marrone dalle forme futuriste e rappresentante il tipico milanese con la sciarpa, fugge dalle nebbie cittadine per correre verso i laghi. Su uno sfondo arancio pastellato si stagliano le linee dirette sul Lago Maggiore e sul Lago di Como. Poster di Carlo Dradi.

Uno scarpone da sci, contenente un paio di sci e racchette domina uno sfondo alpino, dalle tinte paglierine e dalle nuvole azzurre. Un invito a visitare la Valassina. Poster di Carlo Dradi.
Un bambino sulle rive di un lago osserva chinato un piccolo battello che sta passando vicino alla riva. Su uno sfondo giallo, rappresentante la riva, appare il messaggio - Vacanze sui laghi. Poster di Carlo Dradi.
Su di un seducente tramonto dai toni violacei e magenta, un treno riceve il semaforo verde per volare Via! Verso l'aria pura. Poster di Carlo Dradi.

The evolution of the logo

L'evoluzione del logo di FNM Group è suddiviso in sei tappe principali: 1877, 1879, 1920, 1950, 1982 e 2006. Da uno stile classico caratterizzato dal logotipo nero calligrafico - Ferrovie Nord Milano - il logo si è sempre più stilizzato, aggiungendo il marchio verde (un quadrato verde su cui corrono intrecci di binari bianchi) e riducendo il logotipo alle sigle blu FNM

New Logo

Origin of the new logo

  • With its square design, the new logo expresses all the strength and solidity that have derived from the Group's over one hundred-year-long history. The Group's

    openness to the dynamism, challenges and opportunities offered by social change are symbolised by the slanted green lozenge. This is accompanied by the phrase "ideas in motion", which emphasizes its ability to propose innovative solutions that can adapt to the varied and increasingly demanding needs of contemporary society.

A sort of frieze breaks up the static design and produces a contrast without weakening the form that contains it – a dynamic,
slanted rectilinear shape. The result is a distinctive, memorable sign that, in terms of colours, can be traced back to the origin of FNM's identity, but is open to a green, accessible, sustainable, shared future that is waiting to be invented. .

Insights and information about brand identity

For more information and details about the Group's brand identity, please contact:

comunicazione@fnmgroup.it

Sustainability :

Sustainability Report

On the Stock Exchange :

On the Stock Exchange